Ρετρό

Η ιστορία της διώρυγας της Κορίνθου

Γράφει ο Νίκος Μουρατίδης

Η διώρυγα της Κορίνθου ενώνει τον Σαρωνικό με τον Κορινθιακό κόλπο, στη θέση του Ισθμού της Κορίνθου, λίγο ανατολικότερα από την πόλη της Κορίνθου. Κατασκευάστηκε μεταξύ των ετών 1880– 1893 και είναι έργο του Έλληνα μηχανικού Πέτρου Πρωτοπαπαδάκη. 

Ο Ισθμός της Κορίνθου είναι μια στενή λωρίδα γης που ενώνει την Στερεά Ελλάδα με την Πελοπόννησο  ενώ η διώρυγα που έχει ανοιχθεί σε αυτόν ενώνει τον Σαρωνικό  με τον Κορινθιακό κόλπο. Έχει μήκος 6 περίπου χιλιόμετρα και το πιο στενό σημείο είναι εκεί όπου έχει κατασκευαστεί η διώρυγα της Κορίνθου.

Στο παρελθόν ήταν στρατηγικό σημείο και για το λόγο αυτό είχε ήδη κατασκευαστεί τείχος από τους αρχαίους χρόνους, το οποίο είχε διατηρηθεί μέχρι και τους Βυζαντινούς χρόνους. Μεταξύ του τείχους και του περιβόλου υπήρχε ο δίολκος, οδός μέσω της οποίας μεταφέρονταν εμπορεύματα και μικρά πλοία για να αποφευχθεί ο περίπλους της Πελοποννήσου. Απ΄ότι δείχνουν τα πράγματα η διάνοιξη του ισθμού φαίνεται ότι είχε απασχολήσει και τους αρχαίους.

Από την αρχαιότητα ξεκινάει η ιδέα

Η ιδέα της διώρυγας υπήρχε ήδη από την εποχή του Περίανδρου, το 602 π.Χ.Κατόπιν ήρθε η σειρά του Ιουλίου Καίσαρα που αφού ξανάχτισε από τα θεμέλια την κατεστραμμένη – από τον Μόμμιο Κόρινθο – πόλη, σχεδίασε τη διάνοιξη του Ισθμού της Κορίνθου, αλλά η κατασκευή ματαιώθηκε όταν τον δολοφόνησαν. Μετά απ’ αυτό, ο άνθρωπος που προσπάθησε την υλοποίησή του σχεδίου ήταν ο Νέρων το 66 μ.Χ., σε σχέδια του Ιουλίου Καίσαρα και του Καλιγούλα. Μετά το θάνατο του Νέρωνα, συνέχισε την προσπάθεια ο Ηρώδης ο Αττικός, ο οποίος όμως την εγκατέλειψε. Έτσι σταματάει το σχέδιο της διάνοιξης στα αρχαία χρόνια.

Τελικά έπρεπε να περάσουν αιώνες για να αρχίζουν οι εργασίες για τη διώρυγα.  Άρχισαν το 1880 και λόγω έλλειψης κεφαλαίων το έργο ολοκληρώθηκε από εταιρεία του Ανδρέα Συγγρού το 1893. Η διώρυγα έχει μήκος 6.346 μέτρα, πλάτος στην επιφάνεια της θάλασσας 24,6 m, στο βυθό της 21,3 m, ενώ το βάθος της φτάνει τα 8 μέτρα.

Τα εγκαίνια της έγιναν στις 25 Ιουλίου του 1893 από τον Βασιλιά των Ελλήνων Γεώργιο τον Α’.

Οι εργασίες για τη διώρυγα άρχισαν το 1880 και λόγω έλλειψης κεφαλαίων το έργο ολοκληρώθηκε από εταιρεία του Ανδρέα Συγγρού το 1893.

Η κατασκευή της διώρυγας της Κορίνθου, είναι αποτέλεσμα της αναπτυξιακής πολιτικής του πρωθυπουργού Χαρίλαου Τρικούπη, ο οποίος με την κατασκευή μεγάλων έργων υποδομής στόχευε στη δημιουργία ενός σύγχρονου και οικονομικά ανεπτυγμένου κράτους.

Η «Διώρυγα της Κορίνθου», σύμφωνα με την εταιρία, «είναι η συντομότερη και ασφαλέστερη θαλάσσια οδός για πλοία ερχόμενα από λιμάνια του Ιονίου, της Αδριατικής, της νότιας Ιταλίας, αλλά και για τα πλοία που περνούν από τον πορθμό της Μεσσήνης με κατεύθυνση λιμάνια της ανατολικής Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας και αντίστροφα». NIKOS ONLINE

 

Σχετικά άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button