Το αυθεντικό Orient Express…
Δύο από τα βαγόνια του original τρένου διασώζονται και εκτίθενται στο Σιδηροδρομικό Μουσείο Θεσσαλονίκης.
Γράφει ο Νίκος Μουρατίδης
Στις 5 Ιουνίου 1883 το Οrient Express πραγματοποιεί το πρώτο του πραγματικό δρομολόγιο- γιατί δοκιμαστικό είχε γίνει την προηγούμενη χρονιά. Ελάτε να δούμε την αυθεντική ιστορία του διασημότερου τρένου της γης.
Το θρυλικό τρένο που ταυτίστηκε με την ταξιδιωτική πολυτέλεια, το γνωστό μυθιστόρημα της Agatha Christie αλλά και με τον κινηματογραφικό πράκτορα 007, έχει παλιά και πλούσια ιστορία, την οποία θα σας την διηγηθώ αμέσως τώρα.
Το Οrient Express (Η Ταχεία της Ανατολής) ήταν το πρώτο διηπειρωτικό τρένο της Ευρώπης που έκανε τη διαδρομή των 2.740 χιλιομέτρων περίπου από τον σταθμό Gare de l’Est του Παρισιού, έως την Κωνσταντινούπολη, με ενδιάμεσες σύντομες στάσεις στο Στρασβούργο, το Μόναχο, τη Βιέννη, τη Βουδαπέστη και το Βουκουρέστι. Το πολυτελέστατο Οrient Express, άρχισε να λειτουργεί στις 5 Ιουνίου του 1883, ενώ το 1919 ξεκίνησε να λειτουργεί η γραμμή Simplon Orient Express, η οποία περιλάμβανε διαφορετικό δρομολόγιο και περνούσε από τους σταθμούς της Λωζάνης, του Μιλάνου, της Βενετίας, της Τεργέστης, του Βελιγραδίου.
Το 1977 οι τακτικές υπηρεσίες του σταμάτησαν, καθώς δεν μπορούσε να ανταπεξέλθει τον ανταγωνισμό με το αεροπλάνο. Ωστόσο, το θρυλικό αυτό τρένο εξακολουθεί να λειτουργεί σήμερα και να προσφέρει πολυτελείς υπηρεσίες στους επιβάτες αλλά πλέον το δρομολόγιο του είναι πολύ πιο σύντομο, σε σύγκριση με το δρομολόγιο του παρελθόντος. Καθημερινά συνδέει το Παρίσι με την Βιέννη, περνώντας από το Στρασβούργο, το Μπάντεν-Μπάντεν, το Μόναχο κ.α.
Δύο από τα βαγόνια του original τρένου – μια κλινάμαξα και το εστιατόριο – διασώζονται και εκτίθενται στο Σιδηροδρομικό Μουσείο Θεσσαλονίκης.
Το 1882 που λέτε λοιπόν, ο Georges Nagelmackers, γιος Βέλγου τραπεζίτη, κάλεσε κάποιους πολύ συγκεκριμένους vip επιβάτες, σε σιδηροδρομικό δοκιμαστικό ταξίδι με το “Train Eclair de luxe” του. Το τρένο έφυγε από το Paris Gare de l’Est την Τρίτη 10 Οκτωβρίου 1882 λίγο μετά τις 18:30 και έφτασε στη Βιέννη την επόμενη ημέρα στις 23:20. Το ταξίδι επιστροφής έφυγε από την Βιέννη την Παρασκευή 13 Οκτωβρίου στις 16:40 και, όπως είχε προγραμματιστεί, επανήλθε στο Gare de Strasbourg στις 20:00 το Σάββατο 14 Οκτωβρίου. Αυτό ήταν ένα δοκιμαστικό ταξίδι…
Το πρώτο μενού του τρένου, στην δοκιμαστική του διαδρομή (10 Οκτωβρίου 1882), ήταν: στρείδια, σούπα με ιταλικά ζυμαρικά, καλαμπόκι με πράσινη σάλτσα, κοτόπουλο «à la chasseur», φιλέτο βοδινού με πατάτες «château», «chaud-froid» των θηραμάτων, μαρούλι , πουτίγκα σοκολάτας, μπουφέ με επιδόρπια.
Στις 5 Ιουνίου 1883, η πρώτη Express d’Orient έφυγε από το Παρίσι για τη Βιέννη. Στην Βιέννη παρέμεινε μέχρι τις 4 Οκτωβρίου 1883.
Το τρένο μετονομάστηκε επίσημα σε Orient Express το 1891.
Πριν ονομαστεί Orient Express το έλεγαν Eclair deluxe.Ο Georges Nagelmackers ήταν ο ιδρυτής της Compagnie Internationale des Wagons-Lits, η οποία επέκτεινε τα πολυτελή τρένα, ταξιδιωτικά γραφεία και ξενοδοχεία σε όλη την Ευρώπη, την Ασία και τη Βόρεια Αφρική. Επάνω και η σχετική αφίσα.
Στις 21 Σεπτεμβρίου 1919 ξανάρχισε τις διαδρομές Κωνσταντινούπολη- Παρίσι.