Πόρισμα ΕΟΔΑΣΑΑΜ: Ανθρώπινα λάθη, ανεπάρκειες και αστοχίες στη διαχείριση της τραγωδίας στα Τέμπη

Στη δημοσιότητα δόθηκε το πόρισμα του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) για το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη.
Το εκτενές πόρισμα των 178 σελίδων αναδεικνύει τις χρόνιες παθογένειες των ελληνικών σιδηροδρόμων, την απουσία μηχανισμών ασφαλείας και την αλληλουχία ανθρώπινων λαθών που οδήγησαν στη σύγκρουση της επιβατικής αμαξοστοιχίας IC-62 με την εμπορική αμαξοστοιχία.
Βασικά ευρήματα της έρευνας περιλαμβάνουν:
• Ανθρώπινο λάθος: Ο άπειρος σταθμάρχης Λάρισας, με μόλις ένα μήνα υπηρεσίας, χάραξε χειροκίνητα τη διαδρομή του επιβατικού τρένου, αγνοώντας ότι το κλειδί 118 Α/Β βρισκόταν σε λάθος θέση.
• Έλλειψη ελέγχων και εκπαίδευσης: Διαπιστώνονται σοβαρά προβλήματα στην εκπαίδευση και αξιολόγηση του προσωπικού τόσο στον ΟΣΕ όσο και στην Hellenic Train.
• Συστημικές αδυναμίες: Ο ΟΣΕ δεν είχε επαρκείς μηχανισμούς ασφαλείας για να αποτρέψει ή να διορθώσει ανθρώπινα λάθη, ενώ η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) δεν είχε ουσιαστική εποπτική ικανότητα.
• Ελλείψεις στη διαχείριση της κρίσης: Η επιχείρηση διάσωσης χαρακτηρίζεται από έλλειψη συντονισμού, με τις αρμόδιες αρχές να λειτουργούν αποσπασματικά, χωρίς κεντρική κατεύθυνση.
Αναπάντητα ερωτήματα και περαιτέρω έρευνα
Το πόρισμα αναγνωρίζει την ανάγκη επιπλέον διερεύνησης για την πυρόσφαιρα και τις πυρκαγιές που εκδηλώθηκαν μετά τη σύγκρουση, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο παρουσίας άγνωστου υγρού καυσίμου. Επίσης, εγείρονται ερωτήματα για την πυροπροστασία των υλικών που χρησιμοποιούνται στα βαγόνια.
Συμπέρασμα
Το δυστύχημα στα Τέμπη ανέδειξε δομικές αδυναμίες του ελληνικού σιδηροδρομικού συστήματος, από την απουσία δικλείδων ασφαλείας και την ανεπαρκή εκπαίδευση μέχρι την αποτυχία στη διαχείριση της κρίσης. Το πόρισμα αποτελεί ένα σκληρό κατηγορώ για τον τρόπο λειτουργίας των σιδηροδρόμων στην Ελλάδα και τις ανεπάρκειες που κόστισαν δεκάδες ανθρώπινες ζωές.