Γαστρονομία

Πολύχρωμο εορταστικό πιλάφι

Απο την Κρητική Γαστρονομία

απο την Β.Κασσαπάκη

-Θα γεμίσεις κότα ή γαλοπούλα φέτος;

-Όχι, καλέ ποιος θα τα φάει; Δυο τρεις μερίδες όλες κι όλες θα χρειαστούμε, δεν θέλουμε και να μείνουν, οπότε όχι!

-Καλά λες! Περιορισμένες οι ποσότητες φέτος αφού τα γιορτινά τραπέζια θα είναι …τρεις κι ο κούκος!

-Ε βέβαια αυτό δε σημαίνει πως δεν θα τα προσέξουμε. Πώς θα καταλάβουμε γιορτές; Από τα λίγα που επιτρέπονται είναι το καλό φαγητό.

Παράξενα, πολύ παράξενα τα φετινά Χριστούγεννα. Γιορτές χωρίς γιορτασμούς τα λέω, αλλά θα μαγειρέψω ιδιαίτερα, έστω για 2 άτομα. Θα περιορίσω την ποσότητα (είμαι κατά της σπατάλης τροφίμων), θα επενδύσω στην ποικιλία και στην ποιότητα που έτσι κι αλλιώς είναι πρωταρχική για μένα. Στο πλαίσιο αυτό είναι και το σημερινό πιλαφάκι που το προτείνω ως συνοδευτικό αφού πουλί δεν θα γεμίσουμε. Το φτιάχνω ως συνοδευτικό ψητής κότας (ή άλλου ψητού κρέατος) συχνά. Αφότου  η οικογένεια έγινε πολύ ολιγομελής, η γεμιστή κότα (που μας αρέσει πολύ) θα ήθελε μέρες για να καταναλωθεί.

Η προσαρμογή δεν οφείλεται μόνο στις  τρέχουσες συνθήκες. Σ’ εμάς αρέσει πολύ και το φτιάχνω σε πολλές περιστάσεις. Είναι μια παραλλαγή ανατολίτικων πιλαφιών (τα περσικά λένε είναι τα καλύτερα), προσαρμοσμένη στα δικά μας δεδομένα. Με το δικό μας βούτυρο, με τα συκωτάκια μας, με το κονιακάκι του, και με ό,τι άλλο θέλουμε να το «εμπλουτίσουμε».

Υλικά

1 κούπα ρύζι για πιλάφι

2,5 κούπες νερό ή ζωμός κρέατος ή λαχανικών

1 κουταλιά στακοβούτυρο ή άλλο αιγοπρόβειο βούτυρο

1 κουταλιά ελαιόλαδο

1 μικρό κρεμμύδι πολύ ψιλοκομμένο

150- 200 gr συκωτάκια

30 ml (2 κουταλιές) κονιάκ ή κάποιο κρασί (ημίγλυκο κατά προτίμηση)

Αλάτι

Πιπέρι

Επιλογή 2-3 ειδών από: 2-3 ξερά δαμάσκηνα-2-3 ξερά σύκων-2-3 ξερά βερίκοκα- 2 κουταλιές κράνμπερις- 2 κουταλιές μαύρη σταφίδα-1

Επιλογή 1-2 ειδών από: 3-4 κάστανα-2 κουταλιές αμύγδαλα (κατά προτίμηση ασπρισμένα) – 1 κουταλιά κουκουνάρι- 2 κουταλιές φιστίκια αράπικα-2 κουταλιές φιστίκια Αιγίνης.

Ψιλοκόβουμε τα συκωτάκια σε μικρούς κύβους (μας διευκολύνει στο κόψιμο ένα ολιγόλεπτο ζεμάτισμα). Κόβουμε σε μικρά κομμάτια και τα φρούτα, σε 2-3 κομμάτια τα αμύγδαλα και τα κάστανα (αν βάλουμε).

Σε μια κατσαρόλα βάζουμε το βούτυρο και το λάδει να κάψουν και πριν καπνίσουν προσθέτουμε τα συκωτάκια και τα φέρνουμε μια γύρα να αλλάξουν χρώμα. Προσθέτουμε και το κρεμμύδι. Παράλληλα βάζουμε σε μια άλλη κατσαρόλα ή στον βραστήρα το νερό να βράσει (και λίγο ακόμη για το βράσιμο). Σβήνουμε με το ποτό τα συκωτάκια αλατοπιπερώνουμε, και προσθέτουμε το ρύζι ξεπλυμένο (μέσα στο σουρωτήρι το ξεπλένουμε και το στραγγίζουμε).

Το γυρνάμε να γυαλίσει και προσθέτουμε το βραστό νερό. Μόλις ξαναρχίσει ο βρασμός χαμηλώνουμε σε μέτρια τη θερμοκρασία και βράζουμε μέχρι να γίνει το ρύζι (περίπου 20 λεπτά), αλλά να μείνουν λίγα υγρά στην κατσαρόλα. Προσθέτουμε πριν τις τελευταίες βράσεις τα φρούτα και τα ξηροκάρπια.

ΤΙΡς

  • Γι αυτού του είδους τα πιλάφια προτιμώ ρύζι νυχάκι ή κάποιο άλλο που τα κάνει σπυρωτά. Γι αυτό εξάλλου το ξεπλένω (να φύγει το άμυλο). Δεν είναι ριζότο.
  • Εννοείται ότι τα ξερά φρούτα που θα επιλέξουμε δεν θα έχουν ζάχαρη. Επίσης ας μην είναι και τα τρία στην κατηγορία «γλυκά». Π.χ. αν βάλουμε σύκα, ας μη βάλουμε γλυκές σταφίδες. Εμένα μου αρέσει πολύ ο συνδυασμός: βερίκοκο(και για το χρώμα), δαμάσκηνο, σύκο ή μαύρη σταφίδα ή κράνμπερι. Μαζί με τους ξηρούς καρπούς γεμίζω 1 περίπου κούπα.
  • Και με τα μπαχαρικά μπορούμε να «παίξουμε». Ανάλογα με τα αρτύματα των υπόλοιπων εδεσμάτων του τραπεζιού μας, μπορούμε να προσθέσουμε κύμινο, μοσχοκάρυδο, κανέλα…

Πηγή:cretangastronomy.gr

Σχετικά άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Back to top button