Συνέντευξη Μάνος Σταυριανός
Είναι γνωστό ότι ακόμη και στα πιο απίστευτα μέρη της γης θα βρεις κάποιον Έλληνα .Αυτή την φορά το enjoy news έχει την χαρά να φιλοξενεί τον μοναδικό Έλληνα οδηγό στον Αρκτικό κύκλο τον κ Τάσο Λάππα απο την Καρδίτσα που μας μιλάει για τις πολύ δύσκολες συνθήκες της δουλειάς του .
Ο δρόμος που αποκαλείται «Ice Road» τρομάζει για τις ακραίες συνθήκες που επικρατούν σε αυτόν. Διασχίζει 64 παγωμένες λίμνες στον Βόρειο Καναδά. Ο πάγος πρέπει να έχει πάχος τουλάχιστον 29 ιντσών πριν ανοίξει ο δρόμος. Οτιδήποτε λιγότερο από αυτό είναι απαγορευτικό γιατί ο πάγος δεν θα αντέχει το βάρος των μεγάλων φορτηγών με αποτέλεσμα να κινδυνέουν να βρεθούν μέσα στην παγωμένη λίμνη.
Κύριε Λάππα πως πήρατε την απόφαση να φύγετε από την Ελλάδα και να οδηγείτε με τόσο ακραίες συνθήκες στον αρκτικό κύκλο;
Αναγκάστηκα να φύγω όπως πολλοί Έλληνες την εποχή της κρίσης το 2012, χωρίς φυσικά να αποσκοπώ ότι θα δουλέψω εδώ πάνω , πίστευα ότι θα δουλέψω κάπου πιο νότια στον Καναδά και έτσι ξεκίνησα να δουλεύω για δυο χρόνια στην εξόρυξη πετρελαίου .Μετά από δυο χρόνια μου δόθηκε η ευκαιρία να κάνω τα δρομολόγια στον «ice road».
Είστε ο μοναδικός Έλληνας οδηγός στον Αρκτικό κύκλος, υπάρχουν άλλοι ευρωπαίοι συνάδελφοι σας ;
Ναι πράγματι είμαι ο μοναδικός Έλληνας οδηγός εδώ πάνω . Φυσικά υπάρχουν τρεις ακόμα ευρωπαίοι οδηγοί ένας Πολωνός ένας Ούγγρος , και ένας Βούλγαρος .
Πώς είναι η ζωή ενός οδηγού που δουλεύει κάτω από αυτές τις αντίξοες συνθήκες ;
Η ζωή ενός οδηγού εδώ στα βόρεια του πλανήτη , είναι σκληρή και πάνω από όλα απαιτεί να έχεις δύναμη ψυχής και έπειτα σωματική ., Χρειάζεται υπομονή ,έχει πάρα πολύ μοναξιά ,και πρέπει να μπορείς να διαχειριστείς τις ακραίες καιρικές συνθήκες όπως και να μπορείς να αντιμετωπίσεις τυχόν μηχανικές βλάβες στην απόλυτη ερημιά .
Ναι είναι πολύ δύσκολα . Με ρωτάνε πολλοί πόσα λεφτά παίρνεις , δεν το κάνεις όμως για τα λεφτά ,μπορεί στην αρχή να ήρθα για τα λεφτά τώρα όμως το κάνω γιατί μου αρέσει . Όμως είναι πάρα πολύ δύσκολα …
Θα πρέπει να σας τονίσω ότι από την πρώτη ημέρα που ήρθα εδώ ζω μέσα στο φορτηγό . Επτά μήνες εδώ τρώω, εδώ κοιμάμαι εδώ …τα πάντα , οι συνθήκες είναι πολύ δύσκολες ακόμα και για την πάω για την ανάγκη μου με θερμοκρασία έξω -40 βαθμούς , καταλαβαίνετε Είναι τόσο δύσκολα που πολλοί φεύγουν από την δεύτερη τρίτη ημέρα .
Αυτά τα χρόνια που οδηγείτε στον Αρκτικό κύκλο , υπάρχει κάτι που σας φόβισε , κάτι που εσείς θα το χαρακτηρίζατε extreme ;
Αυτό που με φοβίζει εδώ και φυσικά το θεωρώ extreme είναι ο πάγος . Κάθε μέρα κάτι θα γίνει κάτι θα δεις , έναν συνάδελφο να έχει βγει έξω από τον δρόμο , ανατροπή νταλίκας διάφορα . Ο πάγος δεν ελέγχεται , είσαι συνέχεια στην τσίτα δεν μπορείς να το αποφύγεις .
Όσο για το δεύτερο σκέλος της ερώτηση σας , κάτι πολύ δυνατό που θυμάμαι ήταν το 2016 που έσπασε ο πάγος στο ice round και ο μπροστινός μας βούλιαξε . Εκείνη την ημέρα συζητήσαμε ποιος θα πάει μπροστά και ποιος πίσω γιατί πάντα πάμε ανά τετράδες μπροστά πάει ο έμπειρος πλαγιά οι καινούργιοι και πίσω πάλι έμπειρος . Έτσι αποφασίσαμε να πάω εγώ πίσω , ευτυχώς ο συνάδελφος σώθηκε αλλά το φορτηγό χάθηκε . Εμείς όμως είμασταν υποχρεωμένοι να συνεχίσουμε να οδηγούμε πάνω στη παγωμένη λίμνη για να πάμε στο προορισμό μας. Αυτό το γεγονός το θεωρώ extreme.
Οταν οδηγείτε πάνω στη λίμνη, ποιες είναι οι δυσκολίες ;
Οι μεγαλύτερες δυσκολίες όταν οδηγάς πάνω στις λίμνες είναι οι καιρικές συνθήκες , εάν πέσεις σε χιονοθύελλα την έχεις πατήσει ,ορατότητα μηδέν , δεν μπορείς να σταματήσεις , πρέπει να τη διασχίσεις και να βγεις στη ξηρά . Σας έχει τύχει να δοκιμαστείτε διασχίζοντας την λίμνη ;
Ναι μου έχει τύχει χιονοθύελλα πάνω στη λίμνη τη διέσχισα και μετά έκατσα τρεις μέρες στη ξηρά με την μηχανή συνέχεια ανοιχτή για να ζεσταθώ, όταν βγήκα από το φορτηγό το μισό ήταν καλυμμένο από χιόνι .
Είστε ικανοποιημένος μετά την δουλειά σας τις ελεύθερες ώρες σας από τις συνθήκες διαβιώσης;
Ελεύθερες ώρες ; Εχθές ξύπνησα στης 5 το πρωί στο Princess George στη βόρεια Βρετανική Κολούμπια ,όπου έπρεπε να ξεφορτώσω 50000 πετρέλαιο . Το ξεφόρτωσα στις 5.30 το πρωί , και στις 6 έφυγα από εκεί . Χωρίς να κάνω ούτε μια στάση διένυσα 757 χιλιόμετρα γιατί έπρεπε να είμαι στα διυλιστήρια πριν τις 6 το απόγευμα ,για να φορτώσω . Φόρτωσα και έφυγα αμέσως βόρεια και σχόλασα 10 .30 το βράδυ . Ελεύθερος χρόνος ….δεν υπάρχει …ύπνος κατευθείαν , και μωρό μαντήλα πολλά γιατί το μπάνιο εδώ είναι πολυτέλεια .
Τα χρήματα παίζουν ρόλο στη παραμονή σας;
Σίγουρα παίζουν μεγάλο ρόλο τα χρήματα . Δεν είναι καθόλου εύκολες εποχές να δουλεύεις για το θεαθήναι Είναι η οικογένεια μου πισω οι υποχρεώσεις τα πάντα …
Είναι στα άμεσα σχέδια σας η μόνιμη επιστροφή στην Ελλάδα ;
Είναι στα άμεσα σχέδια μου η επιστροφή στην Ελλάδα , θα κάνω ένα με δυο χρόνια ακόμα εδώ αλλά έπειτα θα γυρίσω στην πατρίδα να βρω μια δουλίτσα εκεί και να χαλαρώσω .
Ποιες είναι η εικόνες που θα κρατήσετε από αυτή την άγρια ομορφιά του αρκτικού κύκλου ;
Όσο για τις εικόνες που έχω από τον βόρειο Καναδά είναι πολλές και καταπληκτικές . Είναι μια τεράστια χώρα λίγο πιο μεγάλη από την Ευρώπη , με δάση ,ποτάμια ,λίμνες , κοιλάδες , τα πάντα είναι πολύ όμορφα . Φύση , άγρια ζώα όπως καριμπού ,βισονες,αρκούδες , λύκοι μαύροι, λευκοί τα πάντα .Προχθές είδα βραδύποδα , να φανταστείς βραδύποδα είχα δει στα κινούμενα σχέδια με τα παιδιά . Ναι αυτές οι εικόνες θα μου μείνουν χαραγμένες για πάντα !!
Οι εικόνες και οι κίνδυνοι για τους Ice road trackers μας εντυπωσίασαν .Σίγουρα θέλει μεγάλη δύναμη ψυχής για είσαι καθημερινά αντιμέτωπος με αυτές τις ακραίες συνθήκες.Ο κ Λάππας σίγουρα τις έχει και με την γαλανόλευκη να δίνει χρώμα στο κατάλευκο τοπίο του αρκτικού κύκλου μας αποδεικνύει ότι η Ελληνική ψυχή ξέρει επιβιώνει ….παντού.
Η διαδρομή στον Ice Road έχει γίνει ταινία (Netflix)με τον γνωστό ηθοποιό Liam Neeson
Για όλα τα θέματα που αφορούν την επικαιρότητα ακολουθήστε την σελίδα μας στο facebook: https://www.facebook.com/enjoynews.gr/