Γράφει ο Νίκος Φιλιππίδης
Τουριστικός πράκτορας που δουλεύει με οργανωμένα ταξίδια εταιρικών ανταμοιβών από το εξωτερικό πλήρωνε την τελευταία διετία σε εστιατόριο της Μυκόνου για γεύμα ανά άτομο 120 ευρώ. Φέτος το ίδιο εστιατόριο του έδωσε για το καλοκαίρι τιμή 400 ευρώ. Σε άλλα που απευθύνθηκε βρήκε τιμές πάνω από 200 ευρώ. Θα πει κάποιος αυτά συμβαίνουν μόνο στη Μύκονο. Εκεί ακόμα ψάχνουν το «ταβάνι τιμών» της πρωτόγνωρης επιτυχίας τους. Αλλά και στις υπόλοιπες τουριστικές περιοχές της Ελλάδας, η κατάσταση επίσης χαρακτηρίζεται από απότομες ανατιμητικές τάσεις. Το έζησαν όσοι Ελληνες επέλεξαν μία από αυτές τις περιοχές την περίοδο του Πάσχα. Η αύξηση ξεπερνούσε το 50% τόσο στη διαμονή όσο και στα εστιατόρια.
Το πρόβλημα στην περίπτωσή μας είναι ότι μαζί με την απότομη άνοδο όσων τιμολογούνται εδώ στην Ελλάδα, την ανηφόρα έχουν πάρει και όσα τιμολογούνται στο εξωτερικό. Πρώτο από όλα το αεροπορικό εισιτήριο. Πλέον οι προσφορές για φτηνές πτήσεις προς τη χώρα μας αποτελούν είδος εν ανεπάρκεια στις βόρειες χώρες. Σύμφωνα με τη μηχανή αναζήτησης ταξιδιωτικών Kayak, οι καλοκαιρινές πτήσεις μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και του μεσογειακού Νότου είναι επί του παρόντος κατά 30% ακριβότερες από πέρυσι. Μάλιστα δεν πρόκειται για προσωρινή αναταραχή.
Η νέα πραγματικότητα δείχνει ότι στο άμεσο μέλλον τα ταξίδια με αεροπλάνο θα είναι ακριβά, καθώς οι αεροπορικές εταιρείες αντιμετωπίζουν μια τεράστια πρόκληση απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές και αυστηρότερους νόμους συμμόρφωσης με το κλίμα. Οι αεροπορικές εταιρείες πρέπει να έχουν αρκετά δικαιώματα εκπομπών για να καλύψουν κάθε μετρικό τόνο σχετικού διοξειδίου του άνθρακα. Αυτή τη στιγμή, παίρνουν περίπου τα μισά από αυτά τα δικαιώματα δωρεάν. Αλλά αυτή η συμφωνία ολοκληρώνεται το 2026, καθώς το μερίδιο των δικαιωμάτων για τα οποία πρέπει να πληρώσουν αρχίζει να αυξάνεται από το 2024. Αυτό ουσιαστικά θα διπλασιάσει το κόστος άνθρακα σε μόλις τρία χρόνια. Αρα η προοπτική είναι για ακόμα ακριβότερα αεροπορικά ταξίδια, χωρίς να υπολογίζουμε παράγοντες όπως οι τιμές των καυσίμων.
Το τουριστικό πακέτο, από την πώληση του οποίου εξαρτάται περίπου το ένα τέταρτο του εγχωρίως παραγόμενου προϊόντος και συμβάλλει στη μείωση του εμπορικού ελλείμματος (εξαγωγή υπηρεσιών), γίνεται πανάκριβο.
Σύντομα απλησίαστο για μεγάλο μέρος της πελατείας των τουριστικών μας προορισμών. Παρά τη συσσωρευμένη διάθεση για ταξίδια που παρατηρείται μετά την πανδημία πανευρωπαϊκά, που οδήγησε στην αύξηση της τουριστικής κίνησης, οδηγούμαστε με μαθηματική ακρίβεια σε κορεσμό της ζήτησης. Η ακρίβεια που πλήττει και τις χώρες – δεξαμενές του ελληνικού τουρισμού, σε συνδυασμό με τις εγχώριες ανατιμήσεις, υποθηκεύουν από το 2024 το τουριστικό μέλλον της χώρας. Για φέτος η κατάσταση δεν δείχνει να αλλάζει. Θα πάμε καλά. Ο τουρισμός θα καταγράψει ένα ακόμα ρεκόρ, κυρίως εισπράξεων.
Για να πάμε υψηλότερα θα πρέπει ή οι τιμές να διορθωθούν ή η ποιότητα των υπηρεσιών και των υποδομών να αυξηθεί απότομα, ώστε να προσελκύσουμε ακόμα υψηλότερου εισοδηματικού επιπέδου τουρίστες. Για την ώρα δεν φαίνεται κανένα από τα δύο ότι μπορεί να διαφοροποιηθεί σημαντικά. Ο ελληνικός τουρισμός είναι πιθανόν να βρεθεί σε έναν χρόνο από τώρα αντιμέτωπος με το «ταβάνι» του.
Πηγη :ot.gr