Η Eurostar θα δρομολογήσει τρένα δύο ορόφων στη Σήραγγα της Μάγχης

Η Eurostar θα εγκαινιάσει έναν στόλο υπερταχέων τρένων δύο ορόφων στη Σήραγγα της Μάγχης από το 2031, έπειτα από την υπογραφή συμφωνίας ύψους 2 δισ. ευρώ με τη γαλλική κατασκευάστρια εταιρεία Alstom — μια κίνηση που αποτελεί τη μεγαλύτερη αναβάθμιση των υπηρεσιών της εδώ και δεκαετίες.
Η εταιρεία, που συνδέει το Λονδίνο με το Παρίσι, τις Βρυξέλλες και το Άμστερνταμ, επιβεβαίωσε ότι παρήγγειλε 30 νέα τρένα τύπου Avelia Horizon, τα οποία θα ονομάζονται Eurostar Celestia, με δικαίωμα προαίρεσης για ακόμη 20. Οι παραδόσεις αναμένεται να ξεκινήσουν στις αρχές του 2031, ενώ τα πρώτα δρομολόγια επιβατών θα ξεκινήσουν αργότερα μέσα στη χρονιά.
Ένα σημαντικό βήμα για τη διασυνοριακή σιδηροδρομική σύνδεση
Τα νέα τρένα θα είναι τα πρώτα διώροφα που θα κινούνται μέσα από τη Σήραγγα της Μάγχης, κάτι που απαιτεί εκτεταμένες τεχνικές προσαρμογές ώστε να πληρούν τα αυστηρά πρότυπα πυρασφάλειας και ασφάλειας. Κάθε συρμός μήκους 200 μέτρων θα μπορεί να μεταφέρει περίπου 540 επιβάτες, με δυνατότητα διπλασιασμού όταν δύο συρμοί ενώνονται.
Τα τρένα Celestia θα κατασκευάζονται στο εργοστάσιο της Alstom στο Λα Ροσέλ, στη δυτική Γαλλία, και θα αντικαταστήσουν τα παλαιότερα μοντέλα e300, συμπληρώνοντας παράλληλα τα νεότερα e320. Σύμφωνα με την Eurostar, θα είναι ελαφρύτερα, πιο ενεργειακά αποδοτικά και ευκολότερα στη συντήρηση, μειώνοντας τόσο τις εκπομπές άνθρακα όσο και το λειτουργικό κόστος, ενώ θα προσφέρουν μεγαλύτερη άνεση στους επιβάτες.
Ανταπόκριση στην αυξανόμενη ζήτηση
Η επένδυση έρχεται σε μια περίοδο εκρηκτικής ανάπτυξης για τα διεθνή σιδηροδρομικά ταξίδια, με τη ζήτηση να σπάει ρεκόρ το 2024 και το 2025, καθώς όλο και περισσότεροι επιβάτες στρέφονται σε πιο «πράσινες» εναλλακτικές αντί των αεροπορικών μεταφορών. Τα δρομολόγια μεταξύ Λονδίνου και ευρωπαϊκών πόλεων λειτουργούν συχνά με πληρότητα σχεδόν 100%, ιδιαίτερα στη γραμμή Λονδίνο–Παρίσι και Λονδίνο–Άμστερνταμ.
Η διευθύνουσα σύμβουλος της Eurostar, Gwendoline Cazenave, χαρακτήρισε τη συμφωνία ως «κομβικό ορόσημο» για την εταιρεία.
«Αυτή η νέα γενιά τρένων θα μεταμορφώσει τα ταξίδια μέσω της Μάγχης — με περισσότερη χωρητικότητα, περισσότερη άνεση και μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα», δήλωσε. «Πρόκειται για μια επένδυση στο μέλλον της βιώσιμης κινητικότητας στην Ευρώπη.»
Σχεδιασμένα για μια νέα εποχή
Τα τρένα Avelia Horizon θα διαθέτουν σύγχρονους εσωτερικούς χώρους, βελτιωμένη πρόσβαση για άτομα με αναπηρία, αναβαθμισμένο Wi-Fi και περισσότερο χώρο για αποσκευές. Θα κατασκευάζονται από ανακυκλώσιμα υλικά και θα χρησιμοποιούν φωτισμό χαμηλής κατανάλωσης, στο πλαίσιο της δέσμευσης της Eurostar να μειώσει κατά 50% τις εκπομπές CO₂ ανά επιβάτη έως το 2030.
Η Alstom δήλωσε ότι το μοντέλο Celestia έχει σχεδιαστεί «για να συνδυάζει ταχύτητα, αποδοτικότητα και περιβαλλοντικές επιδόσεις», με μέγιστη ταχύτητα τα 320 χλμ/ώρα (200 μίλια/ώρα).
Ένα σύμβολο της αναγέννησης των σιδηροδρόμων
Η εισαγωγή τρένων δύο ορόφων — χαρακτηριστικό γνώρισμα του γαλλικού δικτύου TGV — θεωρείται ένδειξη της αναβίωσης των μακρινών σιδηροδρομικών ταξιδιών στην Ευρώπη. Καθώς οι κυβερνήσεις προωθούν το τρένο ως καθαρότερη εναλλακτική λύση στα αεροπορικά ταξίδια μικρών αποστάσεων, οι διασυνοριακές υπηρεσίες όπως η Eurostar αναμένεται να γνωρίσουν ισχυρή ανάπτυξη την επόμενη δεκαετία.
Με την έναρξη λειτουργίας των νέων συρμών, η Eurostar προβλέπει αύξηση της συνολικής χωρητικότητας κατά περίπου 20%, επιτρέποντας σε ακόμη περισσότερους επιβάτες να ταξιδεύουν μεταξύ Ηνωμένου Βασιλείου και ηπειρωτικής Ευρώπης χωρίς να πετούν.
«Η Σήραγγα της Μάγχης κάποτε θεωρούνταν ένα τολμηρό πείραμα για τη σύνδεση της Βρετανίας με την Ευρώπη», σχολίασε ένας αναλυτής μεταφορών. «Τώρα, με τα υπερταχέα τρένα δύο ορόφων, εισέρχεται σε μια νέα εποχή — πιο γρήγορη, με περισσότερους επιβάτες και σαφώς πιο βιώσιμη.»



