Ρετρό

Ποιος ήταν ο πρώτος πολίτης – επιβάτης της ελληνικής αεροπορίας.

 

Μέσα στα στενά όρια της Ιστορίας του τόπου μας, που μαθαίνουμε στα σχολεία, δεν περιλαμβάνονται συνήθως και ορισμένα περιστατικά, καθοριστικά για την εξέλιξη και πρόοδο ορισμένων τομέων του δημόσιου βίου.

Έτσι λίγοι θα γνωρίζουν ασφαλώς πως , ο Ελευθέριος Βενιζέλος, ήταν ο πρώτος Έλληνας που πέταξε με Ελληνικό αεροπλάνο και ο πρώτος πολιτικός που αντιλήφθηκε τη σημασία του αεροπλάνου για την άμυνα της χώρας και ενίσχυσε την πολεμική μας αεροπορία ποικιλοτρόπως.

Μετά τη πρώτη πτήση αεροπλάνου στην Ελλάδα από τον Ρώσο αεροπόρο Ουτοσκίν, που πέταξε το 1909 πάνω από την Αθήνα με ένα Φάρμαν, πενήντα ίππων και με συνεπιβάτη σε μια δεύτερη πτήση του την ίδια μέρα, τον Κων/νο Μάνο, ο πρώτος Έλληνας αεροπόρος Εμμ. Αργυρόπουλος έφερε από το εξωτερικό, που σπούδαζε, ένα Νιούπορτ, 50 ίππων, το πρώτο Ελληνικής ιδιοκτησίας αεροπλάνο, τον Ιανουάριο του 1912.

 

Στις 8 Φεβρουαρίου 1912  το πρώτο Ελληνικό αεροπλάνο με πιλότο τον πρώτο Έλληνα αεροπόρο πέταξε για πρώτη φορά πάνω από την Αθήνα.

Στο χώρο απογείωσης ήταν ο Βασιλιάς Γεώργιος Α΄, ο πρωθυπουργός Ελ. Βενιζέλος, άλλοι επίσημοι και πλήθος κόσμου. Μια ώρα μετά τη πρώτη προσγείωση του, έγινε και δεύτερη πτήση, με συνεπιβάτη τον Ελ. Βενιζέλο που διήρκεσε τεσσεράμισι λεπτά και σε ύψος ογδόντα μέτρων. Μετά ο Βενιζέλος βάπτισε το αεροπλάνο και με το μπουκάλι της σαμπάνιας στο χέρι δήλωσε: «Εύχομαι όπως η Αλκυών τερματίσει φυσικόν τον βίον. Εύχομαι όπως και ο κ. Αργυρόπουλος, ο πρώτος Έλληνας αεροναύτης, ο πρώτος πετάξας υπέρ τα Ιερά εδάφη, συνεχίσει επί άλλου τελειωτέρου μηχανήματος, το οποίον να οφείλεται εξ ολοκλήρου εις αυτόν, τας ενδόξους παραδόσεις του Ικάρου χωρίς τας ατυχίας εκείνου προς δόξαν και αυτού και της Ελληνικής πατρίδος».
Την δε επομένη ο Βενιζέλος εδήλωνε πάλι: «Το αεροπλάνο ενδείκνυται ως όπλο των αδυνάτων. Η ριψοκίνδυνος μάλιστα και τολμηρά φύσις του Έλληνος, θα καταστήσει τούτο λαμπρόν εν πολέμω όπλον, μέλλον να προσφέρει μεγάλας υπηρεσίας».
Και τα επόμενα χρόνια δικαίωσαν τον Βενιζέλο και αποδείχθηκε για μια ακόμη φορά πόσο μακριά έβλεπε.

Θεατές στο πρωτόγνωρο θέαμα

Πλήθος κόσμου κατέκλυσε τον χώρο του αυτοσχέδιου αεροδρομίου για να θαυμάσει το πρωτοφανές θέαμα. Ακριβώς στις 08:10 ο Αργυρόπουλος απογείωσε το αεροπλάνο του, υπό τις επευφημίες του πλήθους, ανάμεσα στους οποίους βρίσκονταν ο βασιλιάς Γεώργιος Α’ και ο πρωθυπουργός Ελευθέριος Βενιζέλος. Η πτήση ήταν η απαρχή της ελληνικής αεροπορίας· διήρκεσε 16 λεπτά και στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία. Μία ώρα μετά έγινε και δεύτερη πτήση, αυτή τη φορά με συνεπιβάτη τον Ελευθέριο Βενιζέλο, τον οποίο είχε πείσει ο Αργυρόπουλος να τον ακολουθήσει! Το αεροπλάνο διέγραψε μερικούς κύκλους πάνω από τον χώρο απογείωσης σε ύψος 80 μέτρων και επέστρεψε μετά 4 λεπτά με.

Μετά και τη δεύτερη πτήση ήταν η στιγμή να βαπτιστεί το αεροπλάνο· ανάδοχος ήταν ο πρωθυπουργός, ο οποίος του έδωσε το όνομα «Αλκυών» και ευχήθηκε: «…η Αλκυών να τερματίσει φυσικόν τον βίον. Εύχομαι όπως ο κύριος Αργυρόπουλος, ο πρώτος Έλλην αεροναύτης, που πέταξε υπέρ τα ιερά εδάφη, συνεχίσει επί άλλου τελειότερου μηχανήματος, το οποίον να οφείλεται εξ ολοκλήρου εις αυτόν, τας ενδόξους παραδόσεις του Ικάρου, χωρίς τας ατυχίας εκείνου, προς δόξαν και αυτού και της Ελληνικής Πατρίδος».

Ο Βενιζέλος προηγήθηκε σε παρόμοιες πτήσεις του Πρώτου Λόρδου του Βρετανικού Ναυαρχείου Ουίνστον Τσώρτσιλ κατά ένα χρόνο. Ο λόγος που εκφώνησε μετά την πτήση αποτελεί μια από τις πιο πρώιμες δηλώσεις περί Αεροπορικής Ισχύος από Αρχηγό Κράτους και αποκαλύπτει τι αναμενόταν από τη χρήση των αεροπλάνων: «To αεροπλάνο ενδείκνυται ως όπλο των αδυνάτων. Η ριψοκίνδυνος μάλιστα και τολμηρά φύσις του Έλληνος θα καταστήσει τούτο λαμπρόν εν πολέμω όπλον μέλλον να προσφέρει μεγάλας υπηρεσίας.»
Θεωρείται βέβαιο ότι κατά τη διάρκεια της συνάντησής τους ο Αργυρόπουλος εξέφρασε την επιθυμία του στον Βενιζέλο να καταταγεί στη Στρατιωτική Αεροπορία η οποία μόλις τότε οργανώνονταν στην Ελλάδα με τη βοήθεια της γαλλικής στρατιωτικής αποστολής υπό τον στρατηγό Eydoux.

Κατά τους βαλκανικούς πολέμους του 1912-1913, ο Εμμανουήλ Αργυρόπουλος, κατατάχθηκε στη Στρατιωτική Αεροπορία με το βαθμό του Ανθυπολοχαγού και πήρε μέρος στις πολεμικές επιχειρήσεις. Στις 4 Απριλίου 1913, ενώ εκτελούσε αναγνωριστική πτήση πάνω απ’ το Λαγκαδά, το αεροπλάνο του – ένα τουρκικό τύπου Henriot που είχε κατασχεθεί από τον Ελληνικό Στρατό κατά την κατάληψη της Θεσσαλονίκης – κατέπεσε στο έδαφος λόγω μηχανικής βλάβης, με αποτέλεσμα τον θάνατο του χειριστή και του συνεπιβάτη του Κωνσταντίνου Μάνου. Ο Εμμανουήλ Αργυρόπουλος ήταν μόλις 24 χρονών και ο Κωνσταντίνος Μάνος 44.

👉 ακολουθήστε την σελίδα μας στο facebook για περισσότερη ενημέρωση και όλα τα θέματα που αφορούν την επικαιρότητα  https://www.facebook.com/enjoynews.gr/

Σχετικά άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button