Γιώργος Λάνθιμος: η ζωή του Έλληνα σκηνοθέτη που λατρεύουν στο Hollywood
…παρέμεινε αυθεντικός μέσα στην τεράστια επιτυχία του.
Ο Γιώργος Λάνθιμος είναι σίγουρα ένας από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες της γενιάς του, μέσα σε μια δεκαετία έχει κερδίσει πάνω από 40 βραβεία και έχει καταφέρει να σπάσει τα στεγανά της Ελλάδας, γυρίζοντας φιλμ που απευθύνονται σε ένα διεθνές κοινό και να δικαιώνεται.
Το ιδιαίτερο ύφος των έργων του, δεν είναι για όλα τα γούστα. Όμως αυτό δεν τον εμποδίζει να συνεργαστεί με A listers ηθοποιούς, που σαρώνουν στο Hollywood ή να συμμετάσχει σε διεθνή Φεστιβάλ και να σαρώνει τα βραβεία.
Παρόλα αυτά, ο Γιώργος Λάνθιμος δεν βρέθηκε δια μαγείας στις λίστες των υποψηφίων στα σημαντικότερα κινηματογραφικά βραβεία του Hollywood. Δούλεψε σκληρά και με το ταλέντο του και την ιδιαίτερη σκηνοθετική του μάτια ξεχώρισε στον πολύ ανταγωνιστικό χώρο της διεθνούς βιομηχανίας του θεάματος.
Είναι ο Yorgos Lanthimos και όχι ο George Lanthimos γεγονός που έκανε τους αμερικάνους να γκουγκλάρουν “How to pronounce Yorgos Lanthimos”….γιατί απλά παρέμεινε αυθεντικός μέσα στην τεράστια επιτυχία του.
Γεννήθηκε στην Αθήνα στις 23 Σεπτεμβρίου 1973. Γιος του μπασκετμπολίστα της ομάδας του Παγκρατίου και παίκτη της Εθνικής Ελλάδος Αντώνη Λάνθιμου, ο σκηνοθέτης μεγάλωσε στην Αθήνα σε ένα μικρομεσαίο περιβάλλον και πήγε σχολείο στου Μωραΐτη, γιατί ο πατέρας του ήταν καθηγητής και δεν χρειαζόταν να πληρώνει τις σπουδές του γιου του.
Οι γονείς του χώρισαν στα 9 του χρόνια και μεγάλωσε με τη μητέρα του, μέχρι τα 19 όταν εκείνη έφυγε απρόσμενα από τη ζωή.Από μικρός ο Γιώργος έδειξε πως βαδίζει στα χνάρια του πατέρα του καθώς αγωνίστηκε κι εκείνος με τη φανέλα του Παγκρατίου, μέχρι που αποφάσισε πως ο χώρος αυτός δεν ήταν αυτό που ήθελε.
Σπούδασε κινηματογραφική και τηλεοπτική σκηνοθεσία στη Σχολή Σταυράκου και πριν αφιερωθεί ολοκληρωτικά στο σινεμά, ασχολήθηκε με την διαφήμιση και τα μουσικά videoclip.Ήταν μέλος της δημιουργικής ομάδας που σχεδίασε την έναρξη και τη λήξη των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας το 2004.
Το 1995 σε ηλικία 22 ετών, έρχεται η συνεργασία με τον Λάκη Λαζόπουλο, ο οποίος τον προσέλαβε ως βοηθό σκηνοθέτη στους «Δέκα Μικρούς Μήτσους».
Το 1996 κάνει το ντεμπούτο του στην μουσική βιομηχανία, σκηνοθετώντας το βιντεοκλίπ για το τραγούδι «Στην Πίσω Τσέπη Του Blue Jean» της Κατερίνας Κυρμιζή, το «Δέκα Εντολές» της Δέσποινας Βανδή και το «Μάταια» που τραγουδάει η Μαντώ. Δύο χρόνια μετά, έρχεται η πρώτη συνεργασία με τον Σάκη Ρουβά για να ακολουθήσουν και άλλες: «Θέλεις Ή Δεν θέλεις», «Υπήρχες Πάντα», «Δεν Έχει Σίδερα Η Καρδιά Σου» και «Η Καρδιά Μου» είναι μερικές από τις επιτυχίες του ποπ σταρ που φέρουν την υπογραφή του Γιώργου Λάνθιμου.
Στη συνέχεια ο Γιώργος Λάνθιμος αφοσιώθηκε για λίγα χρόνια στον χώρο του θεάτρου και των διαφημίσεων. «Δεν έχουμε Ίμπιζα», όπως και το «Πουτ δε κοτ ντάουν» είναι από τα πιο γνωστά του. Επιμελήθηκε μία σειράς διαφημιστικών για την Aegean, από 2006 ως και το 2011.
«Μέσω των διαφημίσεων και των βιντεοκλίπ, πειραματίστηκα πολύ και έμαθα πολλά στο τεχνικό κομμάτι. Όσον αφορά την επικοινωνία με τους ηθοποιούς ήμουν πολύ τυχερός που σκηνοθέτησα θεατρικά έργα στην Ελλάδα -παρότι ποτέ δεν το κυνήγησα ιδιαίτερα».
Ο ίδιος έχει πει: «Στην Ελλάδα δεν θα μπορούσες να δηλώσεις Θα γίνω σκηνοθέτης. Για ένα 15χρονο αγόρι στη δεκαετία του ‘80 και του ‘90 στην Ελλάδα; Δεν γινόταν κάτι τέτοιο».
Σύσσωμοι οι πρωταγωνιστές και συντελεστές του Αστακού στην πρεμιέρα στο 68ου Φεστιβάλ Καννών- (φωτο EPA)
Η καριέρα του Λάνθιμου ακολούθησε μια σταθερή πορεία με τις «Άλπεις», που πολλοί θεώρησαν πως αποτελεί θεματική συνέχεια του «Κυνόδοντα», μέχρι το 2015, όταν κυκλοφόρησε ο « Αστακός» (The Lobster), με πρωταγωνιστές τον Κόλιν Φάρελ και την Ρέιτσελ Βάις. Η δυστοπική αυτή «μαύρη κωμωδία» μπορεί να ήταν μία ευρωπαϊκή παργωγή, όμως, τόσο ο Ιρλανδός, Φάρελ, όσο και η Βρετανίδα, Βάις, ήταν ήδη ταυτισμένοι, εδώ και δεκαετίες, με παγκόσμιες «blockbuster» επιτυχίες του Χόλυγουντ. Κάπως έτσι, λοιπόν, ο σαραντάχρονος τότε σκηνοθέτης από την Αθήνα, έφτασε στο σημείο να γυρίζει ταινίες χολιγουντιανής κλίμακας.
Η φήμη του αυτή εδραιώθηκε πια για τα καλά με τις δύο επόμενες ταινίες του: «Ο Θάνατος του Ιερού Ελαφιού» (2017), με τη Νικόλ Κίντμαν και τον Φάρελ και «Η Ευνοούμενη» (2018). Ύστερα από την επιτυχία που σημείωσε η «Ευνοούμενη» (The Favourite), μια ταινία εποχής, επίσης με τη Ρέιτσελ Βάις, στο ρόλο της Σάρα Τσώρτσιλ, Δούκισσας του Μάρλμπορο, και την Έμμα Στόουν, στο ρόλο της Άμπιγκεϊλ Χιλ, εξαδέλφης της Σάρα και αντιζήλου της, ως πρωταγωνίστριες, ο Λάνθιμος άρχισε ξαφνικά να ασχολείται με μικρότερα πρότζεκτ, ξεκινώντας με το «Nimic» το 2019 και τη «Βληχή», στην οποία πρωταγωνιστεί η μούσα του, Έμμα Στόουν.
Με την σύζυγο του Αριάν Λαμπέντ
Παγκοσμίως αναγνωρισμένος πια και μόνιμος κάτοικος του Ηνωμένου Βασιλείου εδώ και χρόνια (όπου και παντρεύτηκε, το 2013, τη συμπρωταγωνίστρια του στο «Attenberg», 2010, της Αθηνάς Ραχήλ Τσαγγάρη, Αριάν Λαμπέντ ο Λάνθιμος δεν ξεχνάει ποτέ να προσθέσει έστω και ένα μικρό ελληνικό πολιτιστικό στοιχείο στις ταινίες του. Από το αταίριαστο με την υπόλοιπη φιλμογραφία ντεμπούτο του, «Ο Καλύτερός μου Φίλος» (1999), μια κωμωδία στην οποία πρωταγωνιστεί και έχει ουσιαστικά τον πλήρη έλεγχο της παραγωγής ο Λάκης Λαζόπουλος, ως τη βωβή, «Βληχή» (2022), που είναι γυρισμένη στα βουνά της Τήνου, οι ταινίες του σκηνοθέτη είναι βαθιά ελληνικές, ακόμα και όταν οι χαρακτήρες επικοινωνούν στα Αγγλικά.
Λάνθιμος και Στόουν συνεργάστηκαν για πρώτη φορά το 2018 στην «Ευνοούμενη» και έκτοτε δούλεψαν μαζί στην ατμοσφαιρική «Βληχή», στο AND και στο Poor Things.
Το Poor Things με πρωταγωνίστρια και παραγωγό την ηθοποιό Emma Stone πέρα από διθυραμβικές κριτικές απέσπασε ήδη τη Χρυσή Σφαίρα για την σκηνοθεσία αλλά του Α’ Γυναικείου Ρόλου για την Stone.
Για τη σχέση δημιουργού – δημιουργήματος που θίγει η ταινία και το πώς ένα φιλμ φεύγει από τα χέρια του σκηνοθέτη και γίνεται “κτήμα” του κοινού.
«Αυτός είναι ο σκοπός που κάνω ταινίες. Προσπαθώ να τις φτιάχνω όσο πιο προσβάσιμες γίνεται, ώστε οι άνθρωποι διαφορετικών καταβολών και εμπειριών που έρχονται να τις παρακολουθήσουν να αποκτήσουν μια προσωπική σχέση μαζί τους. Είναι αυτό που ευελπιστώ τουλάχιστον, δηλαδή η θέαση μιας ταινίας να μην είναι μονοδιάστατη, αλλά να εμπίπτει σε εναλλακτικές αναγνώσεις και ερμηνείες. Για παράδειγμα, η σχέση δημιουργού – δημιουργήματος, δεν είναι η πρώτη θεματική που έρχεται στο νου μου όταν σκέφτομαι το “Poor Things”. Αλλά πάλι, δε μπαίνω συχνά στη διαδικασία να αναλύσω διεξοδικά τι σημαίνει μια ταινία. Μάλιστα, κάτι που κάνω και συχνά παρεξηγείται είναι ότι προσπαθώ να μη δίνω δικές μου σκέψεις ή ερμηνείες για όσα γυρίζω, γιατί νιώθω πως περιορίζω σημαντικά το πώς ένας άλλος μπορεί να τα παρακολουθήσει. Το πιο ενδιαφέρον όλων, ωστόσο, είναι τι είδους εμπειρία ζει ο κόσμος».
Τέλος, όταν του ζητήθηκε να ξεχωρίσει μία απ’ τις δημιουργίες του, ο Λάνθιμος απάντησε:
«Όλες οι ταινίες μου είναι προβληματικά παιδιά, προβληματικά με διαφορετικό τρόπο..Δεν γίνεται να φτιάξεις ένα τέλειο φιλμ, αλλά οι δικές μου ταινίες είναι καλά συναρμολογημένες και παρουσιάζουν ορισμένες ενδιαφέρουσες ιδέες. Υποθέτω πως αυτό ήθελα να πετύχω».
Ο Γιώργος Λάνθιμος σίγουρα πέτυχε να παρουσιάσει τις ιδέες του με έναν άκρως δημιουργικό τρόπο στον οποίο υποκλείνεται η κινηματογραφική ελίτ και πλέον συνεχίζει ακάθεκτος για τα επόμενα βήματα του.
Ένας άνθρωπος ο οποίος δεν κάνει κοσμική ζωή και είναι εντελώς απορροφημένος στη δουλειά του, καθώς προβληματίζεται για το τι θα μπορέσει να αποτελέσει το επόμενο βήμα του.
Σίγουρο είναι ότι οποίο και εάν είναι αυτό θα εντυπωσιάσει τον χώρο της 7ης τέχνης.
Για περισσότερη ενημέρωση για όλα τα θέματα που αφορούν την επικαιρότητα ακολουθήστε την σελίδα μας στο facebook: https://www.facebook.com/enjoynews.gr/
Επιμέλεια Α.Αγγέλου /Εnjoynews.GR