Magazino

Πως η μπλοκαρισμένη διώρυγα του Σουέζ άλλαξε την τύχη του Ωνάση μέσα σ’ ένα βράδυ το 1957

Ενώ τo «έμφραγμα» στη Διώρυγα του Σουέζ συνεχίζεται για πέμπτη μέρα μετά την προσάραξη του φορτηγού πλοίου Evergiven προκαλώντας κρίση στις μεταφορές και την παγκόσμια οικονομία ,ας θυμηθούμε πως ένα «μπλοκάρισμα» της διώρυγας έκανε τον Ωνάση να ορθοποδήσει μετά απο μια κακή οικονομική συγκυρία εκείνης της  εποχής  όταν ήταν σε δύσκολη θέση με ένα deal που βρήκε αντίθετα τα Αμερικανικά πετρελαϊκά συμφέροντα .

Η διώρυγα αναμφισβήτητα είναι ένας από τους σημαντικότερους διαύλους θαλάσσιου εμπορίου του πλανήτη.

Έχει ξανακλείσει αρκετές  φορές και μάλιστα μία απο αυτές έβγαλε κερδισμένο τον Αριστοτέλη .

O Έλληνας μεγιστάνας είχε παραγγείλει έναν στόλο από δεξαμενόπλοια στις αρχές της δεκαετίας του 1950. Ο Ωνάσης είχε υπογράψει μια συμφωνία με τον τότε βασιλιά της Σαουδικής Αραβίας που του εξασφάλιζε το αποκλειστικό δικαίωμα μεταφοράς με τα πλοία του των αποθεμάτων πετρελαίου του Ριάντ.

Αυτή η συμφωνία ξεσήκωσε τις Αμερικανικές εταιρείες και τους πετρελαϊκούς κολοσσούς, που είχαν το αποκλειστικό δικαίωμα παραγωγής του σαουδαραβικού πετρελαίου . Από τη στιγμή που , η αμερικανική κοινοπραξία ARAMCO ήλεγχε τα πάντα, από τη γεώτρηση ως τη διύλιση. Το γεγονός πυροδότησε τεράστιες αντιδράσεις .

Οι πετρελαϊκές τον χτυπούν με κάθε δυνατό τρόπο για να καταρρεύσει η συμφωνία. Αρχικά, μποϊκόταραν το στόλο του, μετά αναζήτησαν παραθυράκια στις ήδη υπάρχουσες συμφωνίες και τέλος, διαμαρτυρήθηκαν στην κυβέρνηση της Σαουδικής Αραβίας, η οποία βρέθηκε σε αδιέξοδο.

Ο Ωνάσης είναι αναγκασμένος να πουλήσει το μεγαλύτερο μέρος του στόλου του, όμως αρνείται να ρίξει λευκή πετσέτα. Ήξερε να αντιπαρέρχεται τα οικονομικά σκαμπανεβάσματα και ως το τέλος δεν έχασε το ένστικτο του στις δουλειές.

Ο κανόνας είναι ότι δεν υπάρχουν κανόνες.

Αντιμέτωπος με μια σχεδόν βέβαιη οικονομική καταστροφή  κατάφερε και  έβγαλε περισσότερα χρήματα σε μια σύντομη περίοδο, απ’ όσα είχε κερδίσει σ’ ολόκληρη τη ζωή του. Η αιτία ήταν η Διώρυγα του Σουέζ.

Η Αίγυπτος του Νάσερ κρατικοποίησε τη διώρυγα το 1956 και απαγόρευσε τη διέλευση ισραηλινών πλοίων. Το Ισραήλ εισέβαλε στη χερσόνησο του Σινά και τη Λωρίδα της Γάζας, η Αίγυπτος έκλεισε τη διώρυγα για έξι μήνες και τα ναύλα των πλοίων εκτοξεύθηκαν μέσα στο 1957 σε πρωτοφανή ύψη.

Μπροστά στο «έμφραγμα» τα δεξαμενόπλοια ήταν υποχρεωμένα να κάνουν τον περίπλου της Αφρικής κι ο Ωνάσης, λόγω του μποϊκοτάζ που του είχαν κάνει οι αμερικανικοί πετρελαϊκοί κολοσσοί, βρέθηκε να έχει έναν τεράστιο αριθμό τάνκερ αγκυροβολημένα σε λιμάνια.

«Ο Ωνάσης είχε πολλά έξτρα πλοία, που δεν είχαν ναυλωθεί και τα οποία μπορούσαν να μισθωθούν για να αντιμετωπιστεί η ζήτηση. Μπορούσε να ζητήσει ό,τι ναύλα επιθυμούσε»,

Τα ναύλα αυξήθηκαν 1.000% και μέσα σε 6 μήνες ο Ωνάσης ήταν πλουσιότερος κατά 80 εκατομμύρια δολάρια .

 Δεν ήταν όμως τα λεφτά που τον έκαναν να χαμογελάσει,γιατί  όπως θα πει αργότερα:

«Μετά από ένα συγκεκριμένο σημείο, τα λεφτά δεν έχουν σημασία. Παύουν να είναι ο στόχος. Το παιχνίδι είναι που έχει σημασία».

«Στάθηκα τυχερός», είχε πει ο Έλληνας πλοιοκτήτης, που έγινε στα επόμενα λίγα χρόνια ο πλουσιότερος άνθρωπος του πλανήτη.

Το ίδιο επαναλήφθηκε,και το 1967 όταν η Διώρυγα του Σουέζ έκλεισε και πάλι λόγω νέας εμπλοκής της Αιγύπτου με το Ισραήλ με αποτέλεσμα να εκτοξευτούν εκ νέου τα ναύλα των πλοίων και τον Ωνάση να βγάζει γι’ άλλη μια φορά «τρελά λεφτά».

Σχετικά άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Back to top button